2024·Verkiezingen 2024

Verkiezingsprogramma 2025-2030: Naar een sociaal, duurzaam en gezellig & leefbaar Mol.

VooruitMemo is een lokale partij met kandidaten en vrijwilligers die Mol elke dag beter willen maken, voor élke Mollenaar. De partij streeft naar een sociaal, duurzaam en gezellig Mol voor de huidige en de volgende generaties.

VooruitMemo investeert in het welzijn van mensen, buurten en gezinnen en niet enkel in prestigeprojecten en gebouwen. We staan voor een duurzaam financieel beleid. Voor politiek over de partijgrenzen heen, met een sterke participatieve inbreng van onze burgers en verenigingen. We doen een beroep op de expertise van de adviesraden, het gemeentepersoneel en experts. We baseren onze beleidskeuzes op feiten en advies en vertalen dit naar onze lokale Molse context. We gaan partnerschappen aan met expertisecentra en voeren een inclusief beleid: iedere Mollenaar telt, zonder onderscheid.

Onze drie speerpunten zijn ‘sociaal’, ‘duurzaam’ en ‘gezellig & leefbaar’. In dit verkiezingsprogramma kan je lezen op welke manier we hierop willen inzetten.

Klik zeker ook eens door naar al onze kandidaten.

  1. Een sociaal Mol

We voeren een sociaal beleid voor elke Mollenaar, met extra aandacht voor inwoners die kwetsbaar zijn. Het gaat hierbij over:

  • financiële kwetsbaarheid: een structureel armoedebeleid
  • fysieke kwetsbaarheid: een beleid dat inzet op toegankelijkheid, inclusie en mantelzorgbeleid
  • psychische kwetsbaarheid: een preventief en curatief mentaal welzijnsbeleid
  • sociale kwetsbaarheid: aanpak en preventie van eenzaamheid
  • omgevingskwetsbaarheid: leeftijdsvriendelijke woning/woonomgeving
  • kennis/cognitieve kwetsbaarheid: onderwijsbeleid en aandacht voor communicatie/informatie op maat
  • Financiële kwetsbaarheid: een structureel armoedebeleid

“Gemeente Mol moet – samen met de Vlaamse en Federale overheid – maximaal haar rol opnemen in het coördineren en aanpakken van armoede.”

  • We maken van de bestrijding van kansarmoede en uitsluiting opnieuw een topprioriteit. We staan mensen in acute nood bij én helpen mensen structureel uit de armoede.
  • We werken hiervoor nauw samen met ervaringsdeskundigen en armoedeorganisaties. We waarderen deze laatste als volwaardige partners binnen het armoedebeleid en ondersteunen hun werking maximaal.
  • We coördineren het actieplan ‘armoede en werken’, onder andere via Baldemore, samen met de verschillende welzijnsschakels binnen en buiten de gemeente.
  • We brengen de sociale bevoegdheden (sociale zaken, gelijke kansen, armoedebestrijding) onder bij één schepen.
  • We focussen op kinderarmoede: één euro investeren in de strijd tegen kinderarmoede levert de maatschappij op lange termijn tussen de 5 en 9 euro op (studie Vlerick Business School, 2020).

VooruitMemo identificeert 10 werven voor de aanpak van kinderarmoede tijdens de beleidsperiode 2025-2030:

1. 1 gezin, 1 plan: we voorzien per gezin 1 vaste begeleider om de noden op gezinsniveau te bekijken. Maatschappelijk werker, gezinscoach en externe partners nemen samen, in overleg, de nodige acties in het belang van het kind.

2. Armoedetoets: we voeren een armoedetoets in zodat elke beslissing rekening houdt met de impact op mensen in armoede. Eenoudergezinnen en gezinnen van niet-Europese afkomst lopen in Mol extra risico op armoede.

3. Aansporingsbeleid kinderopvang: we investeren in meer kwalitatieve en laagdrempelige kinderopvang en moedigen ouders aan om hiervan gebruik te maken. We sporen uitbaters van kinderopvang aan om voldoende plaatsen voor te behouden voor kwetsbare gezinnen. We stemmen de voor- en naschoolse kinderopvang af op de noden van ouders en leerlingen.  We investeren in het statuut en de werkomstandigheden van kinderbegeleiders.

4. Meer ‘outreachend’: we zetten meer in op outreachend werken (in de leefwereld van de mensen) en investeren in de opleiding van maatschappelijk werkers hiervoor.We werken outreachend in gehuchten en wijken, maar ook met scholen, sportclubs en jeugdverenigingen. 

5. Automatische rechtentoekenning: de toekenning van de rechten gebeurt waar mogelijk automatisch. We kiezen als lokaal bestuur voor de REMI-tool (Referentiebudgetten voor een Menswaardig Inkomen), ontwikkeld door het Expertisecentrum Budget en Financieel Welzijn, zodat we objectief de financiële behoefte van gezinnen kunnen vaststellen.

6. Vrije tijd als opstap naar welzijn: we zorgen voor toegankelijke en betaalbare vrijetijdsbesteding zoals sport, cultuur en jeugdwerk. We rollen de UiTPAS aan kansentarief verder uit voor kwetsbare burgers. We bestendigen de functie “brugfiguur vrije tijd”.

7. Onderwijs en vorming op maat: we bieden mensen in armoede verschillende vormingen aan zoals babbelkousje, fietslessen, huiswerkbegeleiding, praatpunt, digiknop, …We streven naar betaalbaar onderwijs en een gezonde schoolmaaltijd voor elk kind. Onderwijs moet een hefboom zijn om uit armoede te geraken, i.p.v. ongelijkheid te bestendigen. We besparen niet op ons gemeentelijk onderwijs, maar investeren erin.

8. Aanpak van de wooncrisis: we investeren meer in sociale huisvesting, zowel in huur- als in koopwoningen. Er moeten meer betaalbare gezinswoningen komen en we gaan aan de slag met budgethuren (geconventioneerd huren). We zorgen ervoor dat iedereen gelijke toegang heeft tot de huurmarkt en gaan discriminatie tegen. We stimuleren projectontwikkelaars bij kavels en woonprojecten om ook sociale en betaalbare woningen te voorzien.

9. Werk: we activeren inwoners en begeleiden hen naar duurzaam, volwaardig werk. Inwoners die moeilijk toegang hebben tot de arbeidsmarkt hebben recht op Artikel 60 of sociaal maatwerk.

10. We organiseren een efficiënt, maar ook menselijk en laagdrempelig welzijnsonthaal. We zorgen ervoor dat inwoners niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Bijvoorbeeld door vragen rond zorgpremies, belastingen en mutualiteit binnen één onthaal op te nemen. We maken werk van toegankelijke openingsuren – ook zonder afspraak – en een globaal sociaal dossier. We verlichten de werkdruk bij maatschappelijk werkers zodat zij weer ruimte krijgen om mensen echt te helpen.

  • Fysieke kwetsbaarheid: toegankelijkheid, inclusie en mantelzorgbeleid

In Mol zijn er 2.102 erkende personen met een handicap (Provincie in cijfers, 2022). Bovendien zorgt de vergrijzing in onze gemeente ervoor dat er steeds meer 65+-ers zijn (1 op 5 inwoners is 65+). Deze oudere inwoners hebben vaker fysieke kwalen en een beperking. Zo heeft een op tien van de 24-44-jarige Mollenaars een chronische aandoening, bij de 75+-ers is dit meer dan de helft (55%) (Provincie in cijfers, 2022).  Aandacht voor fysieke kwetsbaarheid is dan ook erg belangrijk. We streven naar een toegankelijk, inclusief en actief beleid, waarbij we inwoners ondersteunen in het verwezenlijken en behouden van een actief en zelfstandig leven.

  • We werken nauw samen met de adviesraad voor personen met een beperking en de seniorenraad en we ondersteunen de werkgroep mobiliteit en verkeer.
  • Openbaar vervoer moet aangepast worden, inclusief toegankelijke bushaltes en brede parkeerplaatsen.
  • Indien er geen openbaar vervoer op wandelafstand (250 meter) aanwezig is, moet alternatief vervoer aangeboden worden. De verdere uitbouw en ondersteuning van de minder mobielencentrale (MMC) is hierbij een mogelijkheid.
  • Stoepen en straten moeten vlak zijn, met brede, minder schuine op- en afritten.
  • Openbare gebouwen moeten zelfstandig toegankelijk zijn voor personen met een beperking. Horecagelegenheden en handelszaken worden gesensibiliseerd en ondersteund in het toegankelijk maken van hun zaak.
  • We maken de woonomgeving toegankelijk door te voorzien in voldoende rustbanken.
  • Inclusieve evenementen en sportactiviteiten moeten mensen met een beperking welkom heten. Personen met een beperking moeten ook actief uitgenodigd worden voor manifestaties.
  • Het melden van knelpunten moet eenvoudig zijn, inwoners moeten zich kunnen richten tot een centraal zorgpunt waar loketmedewerkers getraind zijn om in de gepaste info en hulp te voorzien.
  • Een enquête peilt naar de behoeften en wensen van personen met een beperking.
  • Een bewustwordingscampagne bij inwoners en bij verenigingen moet helpen om meer aandacht te hebben voor mensen met een fysieke beperking.
  • De functie van consulent ‘personen met een beperking’ moet behouden blijven.
  • Professionals worden gesensibiliseerd om aandacht te hebben voor de mantelzorger en hem/haar te zien als een belangrijke gesprekspartner in de zorg. We bieden respijtzorg aan om de mantelzorger te ontlasten (o.a. samenwerking met Witte Meren dagopvang, nachtopvang en  lotgenotencontact).
  • Psychische kwetsbaarheid: een preventief en curatief mentaal welzijnsbeleid

Er bestaan heel wat uitdagingen op het vlak van geestelijke gezondheid. Volgens cijfers van Zorgnet-Icuro kampt 22% van de Vlamingen (jongeren, volwassenen én ouderen samen) met een psychische stoornis. Het gaat om diagnoses zoals  angststoornis, depressie en  eetstoornis Volgens de gezondheidsenquête van Sciensano is de groep Vlamingen die psychische problemen ‘ervaart’ nog groter:33%. Bij deze groep gaat het ook om mensen bij wie geen diagnose uitgvoerd of vastgesteld, maar die zich wel bijvoorbeeld angstig of depressief voelen en dat zo ook rapporteren. In Mol neemt 14,9% van de 18+’ers antidepressiva (Provincie in cijfers, 2022). Dit is meer dan gemiddeld in Vlaanderen. Aandacht en ondersteuning wat betreft mentale gezondheid is dus zeker aan de orde.

  • We investeren in een algemene sensibiliseringsactie die het belang van goed mentaal welzijn accentueert (cfr. Fit in je hoofd, goed in je vel).
  • Op het vlak van jeugdwelzijn werken we samen met CLB’s, scholen en welzijnsorganisaties zoals JAC om een centraal punt te creëren waar jongeren terecht kunnen met hun problemen en vragen. We onderzoeken of er opnieuw een outreach-psycholoog op de basisscholen kan worden opgestart.
  • Wat betreft senioren kan lokaal dienstencentrum Ten Hove sensibiliseren en signaleren m.b.t. mentaal welbevinden van bewoners en bezoekers. We behouden de functie van ouderenpsycholoog.
  • Sociale kwetsbaarheid: aanpak en preventie van eenzaamheid

Onderzoek toont aan dat chronische gevoelens van eenzaamheid (langer dan 2 jaar) leiden tot gezondheidsrisico’s op fysiek vlak (minder bewegen, minder gezond eten, meer gebruik van verslavende middelen, …) en mentaal welzijn (laag zelfbeeld, depressieve gevoelens, …). Daarom plaatsen we de thematiek van eenzaamheid zowel preventief als curatief op de beleidsagenda.

  • We zetten in op bewustzijn en kennis over eenzaamheid en de impact ervan, door deskundigheidsbevordering bij hulpverleners over diensten heen te bevorderen.
  • We verhogen het aantal kansen tot ontmoeting en participatie (zie ook “Een gezellig en leefbaar Mol”).
  • We maken werk van buurtgerichte zorg: samenwerking met thuiszorgdiensten, buren, … Neem bijvoorbeeld hetsignaleren van eenzaamheid. We ondersteunen de centrale rol die het lokaal dienstencentrum in het kader van zorgzame buurten dient op te nemen (Woonzorgdecreet, 2019.
  • We bevorderen vormen van outreachende hulpverlening (Zie ook “Een gezellig en leefbaar Mol”).
  • Omgevingskwetsbaarheid: zorgen voor een leeftijdsvriendelijke woning en woonomgeving

De meeste inwoners kiezen ervoor om zo lang als mogelijk zelfstandig in de eigen woning/woonomgeving te blijven wonen. Maar meer dan 4 op 10 van onze 80+’ers woont in een ernstig onaangepaste, verouderde woning.   Ook (sociale) huurwoningen zijn vaak niet voldoende aangepast aan de noden van de bewoner. Daarnaast kan ook de woonomgeving ongeschikt zijn (bijv. verafgelegen van basisvoorzieningen).

  • VooruitMemo wil de Mollenaar ondersteunen bij het zelfstandig thuiswonen. We bevorderen levensloopbestendige woningen en betaalbare aanpassingskosten. We zorgen voor een centraal punt waar inwoners zich kunnen informeren over mogelijkheden om woningen aan te passen (premies, wetgeving, …), enwaar inwoners zich kunnen informeren over alternatieven voor het zelfstandig thuis wonen. We zorgen voor voldoende betaalbare, aangepaste woningen, waaronder sociale huisvesting (zie ook: “2. Een vooruitstrevend en sociaal woonbeleid”).
  • Daarnaast investeren we in een leeftijdsvriendelijke woonomgeving. We willen straten waar het prettig wonen is, waar kinderen veilig kunnen spelen en waar iedereen zich veilig kan verplaatsen en ontmoeten. We betrekken de seniorenraad en kinderraad bij projecten rond mobiliteit en veiligheid. We passen het STOP-principe toe voor een leeftijdsvriendelijk verkeersbeleid. We zetten in op een woonomgeving waar dienstverlening en voorziening van basisbehoeftes nabij zijn (zie ook: “3. Een gezellig en leefbaar Mol”).
  • Kennis/cognitieve kwetsbaarheid: dementievriendelijkheid en toegankelijke communicatie
  • We investeren in een dementievriendelijke gemeente, want 1 op de 5 80+-ers wordt geconfronteerd met dementie. We sensibiliseren het brede publiek over hoe hiermee om te gaan en ondersteunen het concept “dementievriendelijke handelaar” (bv. bji de bakker, kapper, …), alsook lotgenotencontacten en het inloophuis in de Pastorie. We werken hiervoor samen met expertisecentrum Dementie/Tandem voor kennis en inzichten.
  • We ondersteunen het digitale vormingsaanbod voor senioren en kwetsbare inwoners, inclusief cursussen en digitale ruimtes (digipunten) in het centrum en de dorpskernen. We blijven inzetten op papieren doelgroepcommunicatie voor minder digitale inwoners, zoals de maandelijkse nieuwsbrief en het halfjaarlijkse magazine voor senioren.
  • De gemeentelijke website en het activiteitenaanbod moeten eenvoudig en toegankelijk zijn, ook voor digitaal kwetsbare groepen zoals senioren en inwoners met een andere thuistaal. Bewegwijzering en visualisaties in openbare gebouwen moeten duidelijk zijn (o.a. werken met pictogrammen).
  • Informatie moet in begrijpelijke taal beschikbaar zijn. De communicatiedienst heeft hiervoor extra aandacht (afhankelijk van de doelgroep tot wie men zich richt). Waar nodig en mogelijk wordt deze vertaald voor nieuwe initiatieven.
  • Een duurzaam Mol

We willen veel kwalitatieve open ruimte zoals speelpleintjes en groene rustplekken, en dit zowel in het centrum als in de gehuchten. We zetten in op duurzame mobiliteit waarbij fietsers en voetgangers voorrang hebben. We ondersteunen klimaatvriendelijke en innovatieve vormen van wonen, en we stimuleren energiezuinige en multifunctionele projecten. Een windmolenpark langs de E34 is voor ons een must.

We trekken “duurzaamheid” consequent door naar alle beleidsdomeinen. Met de verwachte bevolkingsgroei in Mol moeten we duurzame keuzes durven maken die het onze gemeente leefbaar houden in de toekomst. Duurzaamheid moet de basis vormen van onze beleidskeuzes, of het nu gaat over verkavelingen, fietspaden, sport, armoedebestrijding of personeelsbeleid. Door duurzame oplossingen te kiezen, versterken we de leefbaarheid van onze gemeente, haar groene karakter en de aantrekkelijkheid voor zowel inwoners als bezoekers.

Duurzame mobiliteit, met voorrang voor fietsers en voetgangers

In Mol willen we opnieuw vooruit met onze mobiliteit. We vinden dat iedereen in Mol zich veilig en efficiënt moet kunnen verplaatsen, ongeacht of je fietst, wandelt, gebruik maakt van het openbaar vervoer of van de auto. Onze visie is een Mol waarin mobiliteit toegankelijk, duurzaam en veilig is voor iedereen. Het volledige Molse grondgebied moet ingedeeld worden op basis van volgende criteria: zwakke weggebruikers krijgen hun eigen plaats, doorgaand tegenover plaatselijk verkeer, bereikbaarheid met openbaar vervoer.

  • Een circulatieplan voor het Centrum, met een duidelijk afgebakende zone 30

“We streven naar een volwaardig mobiliteits- en circulatieplan in Mol. Dit is prioriteit in de komende legislatuur.”

We organiseren het centrum meer autoluw en zijn voorstander van een flexibele zone 30 in het centrum. De huidige zone 30, die op 1 september is ingevoerd, lijkt echter willekeurig gekozen. We evalueren de afbakening ervan en corrigeren waar nodig. We zorgen voor de infrastructureleaanpassingen die nodig zijn om veilige fietsstraten te creëren.

  • Veilige fietsinfrastructuur: Mol Op Twee Wielen

“Op te veel plekken worden fietsers over het hoofd gezien. Dat kan anders.”

Mol verdient veilige en goed aangelegde fietspaden. Fietsers moeten zich veilig voelen op de weg, zonder dat ze gevaar lopen door onoverzichtelijke situaties of een gebrek aan infrastructuur. We zullen investeren in de aanleg van fietspaden die de veiligheid van fietsers vooropstellen, met name op drukke wegen en in de buurt van scholen. Specifieke aandacht gaat naar de zwarte fietspunten, zoals de Kapellestraat, Ginderbuiten, Ezaart, de fietsostrade, en het fietspad naar Postel. Deze knelpunten willen we aanpakken.

  • Een ´échte fietsostrade

“We willen een fietsostrade in Mol, eentje die zijn naam waardig is. We kunnen veel leren van hoe de stad Geel de fietsostrade heeft aangepakt.”

De fietsostrade die vorig jaar werd opengesteld heeft de verbinding met Balen en Geel enorm verbeterd. Echter de doortocht door Mol is onveilig voor de fietser. Die doortocht zelf moeten we aanpakken. Het kruisen van de Rozenberg/Ginderbuiten moet veilig georganiseerd worden. Dit kruispunt dient verkeerslichten te krijgen. Ook de aansluitingen op de fietsostrade moeten verbeteren (o.a. met Gompel). 

  • Veilige schoolomgevingen en -verbindingen

“Onze kinderen moeten veilig naar school kunnen. Veilige schoolomgevingen zijn een noodzaak. En tussen elk gehucht en het centrum willen we een veilige fietsverbinding.”

De veiligheid van onze kinderen staat voorop. We maken schoolomgevingen autoluwer en we voeren veilige oversteekplaatsen in. Bovendien willen we veilige fietsverbindingen tussen elk gehucht en het centrum realiseren, zodat kinderen en volwassenen veilig naar school of werk kunnen fietsen.

Ook trage wegen zijn vaak een veilig alternatief voor de zwakke weggebruiker en kunnen van belang zijn bij het verbinden van mensen in diensten in een buurt (bv. op weg naar school, de bakker, …) We inventariseren deze trage wegen zodat de dienst ruimtelijke ordening bij bouwaanvragen het behoud van belangrijke verbindingspaadjes kan vrijwaren.

  • Verkeersluwe dorpskernen

“Zwaar verkeer willen we weren uit onze dorpskernen. Hiervoor moeten we in Mol nu echt op onze strepen gaan staan.

Zwaar verkeer hoort niet thuis in onze dorpskernen. We willen het doorgaand vrachtverkeer omleiden. Dit zal de leefbaarheid en veiligheid in onze woonwijken vergroten, en onze dorpskernen aantrekkelijker maken.

Verkeersveiligheid staat hoog op onze agenda; we investeren in veilige fietspaden van elk gehucht naar Mol Centrum en introduceren een nieuw circulatieplan om het centrum fietsvriendelijk te maken. We breiden het openbaar vervoer uit voor een betere bereikbaarheid van scholen en voorzieningen. Daarnaast voeren we infrastructurele aanpassingen door rond scholen voor veilig verkeer en autovrije zones tijdens schooltijden (vensterrijden) maken voor bewoners en bezoekers. Om dit te realiseren moet het bovenlokaal project om Mol en Geel te ontsluiten nu echt prioriteit krijgen. Het lijkt alsof dit project een stille dood is gestorven.

  • Beter openbaar vervoer

“De voorbije maanden is het openbaar vervoer in Mol sterk achteruitgegaan. Het gemeentebestuur stond erbij en keek ernaar.”

Er is nood aan samenwerking en lobbywerk met De Lijn om frequentere en betere busverbindingen binnen Mol te realiseren, vooral tijdens spitsuren, en om meer directe verbindingen te creëren naar omliggende gemeenten en steden.

  • Een groen gemeentelijk wagenpark:

Het gemeentelijk wagenpark moet vergroenen. We zullen stappen ondernemen om elektrische voertuigen en andere duurzame alternatieven in te zetten voor gemeentelijke taken.

  • Uitbreiding van laadpalen

We verhogen het aantal laadpalen – in samenwerking met partners – om elektrisch rijden in Mol te bevorderen.

  • Wegenwerken

We communiceren op tijd en proactief rond wegenwerken. We organiseren wegenwerken opdat de last voor inwoners, handelaars en weggebruikers beperkt blijft.

Kwalitatieve open ruimte en groene rustplekken

“We pleiten ervoor om de site van de Rivierstraat met het huidige jeugdhuis en de gemeentelijke werkplaats niet te verkopen aan de hoogste bieder. “We willen deze site omvormen tot een groene ontmoetingsplek in het hart van Mol.”

  • Onze focus ligt op het creëren van kwalitatieve en toegankelijke openbare groene ruimtes, met nieuwe speelpleinen en jeugdinfrastructuur.
  • We investeren in meer (groene) speelpleinen. Vooral in het Centrum is er nood aan open ruimte en kwalitatieve speelplekken. Zo geeft 1 op 4 Molse inwoners ontevreden te zijn over de hoeveelheid speelplekken voor kinderen in Mol. Slechts 55% is tevreden, ten opzichte van 62% in Vlaanderen en regio Kempen (Gemeentemonitor 2023).
  • We stimuleren brede scholen waarbij schoolgebouwen en speelplaatsen open staan voor de buurt na de schooluren.
  • Om de woonruimte optimaal te benutten, ontwikkelen we plannen voor herstructurering van verouderde wijken en verdichting van bestaande woongebieden. Dit zorgt voor een betere benutting van de beschikbare ruimte en infrastructuur.
  • We streven naar maximale vergroening, zowel in de bebouwde omgeving als in het straatbeeld.
  • Het behoud en de uitbreiding van natuurlijke gebieden is van groot belang voor het welzijn van zowel mens als natuur. Door te investeren in natuurbehoud en -ontwikkeling dragen we bij aan een duurzame en groene leefomgeving.
  • We ondersteunen en zoeken mee naar initiatieven rond ontharding en vergroening in woonwijken en dorpscentra.
  • We verliezen lokale en Vlaamse initiatieven  als tuinrangers, tuinstraten,… niet uit het oog. In samenwerking met de duurzaamheidsraad en duurzaamheidsambtenaar zetten we hier op in.
  • Ook een samenwerking over beleidsdomeinen heen (dorpenbeleid, ruimtelijke ordening,…) lijkt opportuun.
  • We ontwikkelen een toekomstvisie voor de ziekenhuislocatie.

Een vooruitstrevend en sociaal woonbeleid

“De wooncrisis in onze gemeente moet dringend worden aangepakt. VooruitMemo wil zich inzetten voor de bouw van betaalbare en duurzame woningen in Mol. We vergroten het aanbod van sociale en instapwoningen, zodat iedereen – van jonge gezinnen tot ouderen, ongeacht hun identiteit of herkomst – een geschikte woning vinden.”

  • We werken op maat van de Mollenaar en houden de woonbehoefte sterk in de gaten. We houden rekening met demografie en woonnoden. Zo is 1/3de van de bevolking alleenstaande (kleinere huisvesting, niet enkel appartementen).
  • We ondersteunen renovatieprojecten om bestaande woningen te verbeteren en energie-efficiënter te maken.
  • Vooral in Mol-Centrum voeren we – samen met IOK – een actief leegstandsbeleid, waarbij we inzetten op herbestemming en recycling van leegstaande panden.
  • We helpen woningzoekenden door te zorgen voor heldere informatie en hulp bij hun woningzoektocht. Ook werken we aan het verlagen van de drempels voor woningtoewijzing.
  • Er is een grote krapte op de Molse huurmarkt voor gezinswoningen. De huurwoningen die er zijn, zijn vaak duur. Voor 60% van de huurders in Mol geldt dat de totale gezinsuitgaven minstens 30% van het gezinskomen bedraagt, tegenover slechts 46% in het Vlaams gewest. Dit percentage is met 10% toegenomen in 2023 ten opzichte van 2020 (Gemeentemonitor 2023). Een eigen woning is de beste weg uit armoede.
  • We helpen inwoners met een bescheiden inkomen om toch een eigen huis te kopen met sociale hypothecaire lening of sociale renovatielening.
  • We zetten meer in op sociale koopwoningen, deze zijn – i.t.t. sociale huurwoningen – niet in aantal toegenomen de afgelopen jaren.
  • We pakken de toename in (dreigende) dak- en thuisloosheid in onze gemeente aan. Bijna 1 op 4 (24%) van de dakloze personen in de Kempen is tussen 16 en 25 jaar (Collectief Kempen, 2023). We onderzoeken i.s.m. CAW en Welzijnszorg Kempen ‘Housing first’-initiatieven in de regio. Hierbij beschouwen we onvoorwaardelijke huisvesting als een basisrecht. We scheiden de rollen van huisvester en begeleider (https://www.caw.be/kennisbank/de-basisprincipes-van-hf).
  • Bij nieuwe verkavelingen gaan we in overleg met de projectontwikkelaar om minimaal verplicht 10% sociale woningen te voorzien. We investeren in energiezuinige sociale woningen.
  • In ons streven naar duurzaamheid willen we ook de focus leggen op duurzaam bouwen en wonen. Bij nieuwbouw- en vernieuwbouwprojecten van het gemeentelijk patrimonium stellen we als basisdoel dat deze klimaatneutraal moeten zijn. Bij omgevingsvergunningen voor verkavelingen stellen we strengere eisen, zodat nieuwbouwwijken zelfvoorzienend zijn op het gebied van energieopwekking en afvalwaterbehandeling.
  • We faciliteren alternatieve woonvormen en woningaanpassingen die het klimaat ten goede komen. We brengen hiervoor wetgeving in kaart en zetten in op administratieve vereenvoudiging (o.a. mobiele zorgunit, kangoeroewonen,…).

Een ambitieus gemeentelijk klimaatbeleid

Uit het gemeentelijk energie en klimaat analyserapport voor Mol komt hitte naar voor als belangrijkste klimaatrisico. Op korte termijn zijn voornamelijk onze woonkernen extra kwetsbaar.”

  • Hittestress: bomen nemen water op via hun wortels en verdampen het via hun bladeren, wat zorgt voor verkoeling. Bovendien heeft de aanwezigheid van groen een positieve invloed op ons welzijn en bieden bomen schaduw, waardoor de temperaturen in de stad lager blijven. Doelgroepen die hier het meest baat bij hebben zijn: jonge kinderen, kwetsbare ouderen en dieren. We zetten dan ook  in op een doordacht en duurzaam bomenbeleid. Welke bomen dienen vervangen te worden, waar kunnen nieuwe bomen geplaatst worden, … Hierbij houden we rekening met de (door Vlaanderen/ Europa) opgelegde quota zoals de 3-30-300 regel.

“Het gemeentebestuur moet een actievere rol spelen op het vlak van windmolens: niet enkel aangeven waar er geen windmolens mogen komen, maar ook durven faciliteren op welke locaties er wel mogelijkheden zijn, zoals langs de autosnelweg E34. Dergelijk project kan meer elektriciteit opleveren dan het verbruik van alle Molse gezinnen! ”

  • We voeren een zuinig energiebeleid, waarbij we bewust omgaan met energieverbruik en energiebesparende maatregelen stimuleren.
  • Daarnaast zetten we actief in op het plaatsen van zonnepanelen, windmolens, energieparken en andere vormen van duurzame energieopwekking.
  • We maken werk van een windmolenpark naast de E34. 
  • We bevorderen ook het gebruik van energieplatformen, zoals energiedelen en cooperaties, om de lokale energieproductie te stimuleren.
  • Verder streven we naar de implementatie van intelligente straatverlichting, om het energieverbruik te optimaliseren.

3. Een gezellig en leefbaar Mol

Met veel ondersteuning aan het verenigingsleven en aan creatieve en inventieve Mollenaars. Met een bloeiend handelscentrum en gehuchten waar het fijn toeven is. We willen een gemeente waar iedereen zich thuis voelt en waar de dienstverlening op mensenmaat gebeurt (en zo nodig naar de mensen toekomt). En wie niet van Mol is, daarvan willen we dat ze hier graag komen.

“We staan voor een gezond en duurzaam financieel beleid en wegen keuzes goed af. We houden de schuld beperkt. We vinden het jammer dat tijdens de legislatuur 2020-2025 de schuld per inwoner is verdubbeld, hoewel er weinig aanbod voor in de plaats is gekomen.”

  • Een bloeiend verenigingsleven, waarbij we inzetten op ontmoeting

“We ondersteunen gemeenschapsprojecten die de sociale cohesie bevorderen,  zowel in het centrum als in de gehuchten.”

  • Buurtverenigingen, wijkcomités en lokale vrijwilligersprojecten helpen een sterke en hechte gemeenschap te bouwen. Ook zorgen ze voor een betrokken en actieve bevolking. Dit verdient onze steun.
  • We investeren in bestaande sociale structuren en voorzieningen die bijdragen aan een gezellige en veilige leefomgeving, zoals jeugdbewegingen, gemeenschapscentra en ontmoetingsruimtes.
  • We ondersteunen verenigingen waar senioren actief zijn, bevorderen samenwerking en zorgen voor toegankelijke infrastructuur.
  • Het jeugdhuis krijgt onze volle steun voor meer experimenteerruimte. We breiden de uitleendienst voor jongerenorganisaties uit.
  • We blijven inzetten op vrijwilligerswerk: dé manier bij uitstek om andere inwoners te ontmoeten en je netwerk te vergroten.
  • Een bruisend Mol, waar altijd iets te beleven valt

“Er is nood aan een kunstencampus, waar een brede waaier van activiteiten kunnen gebeuren. Een multifunctioneel gebouw, dat bruist van activiteit, maar waar ook andere diensten en organisaties zoals het jeugdhuis en horeca hun plaats hebben.”

  • We zorgen voor uitmuntende sportinfrastructuur en ondersteunen clubs, trainers en spelers. Samen met de sportraad stippelen een ambitieus beleid uit: we kijken waar we kunnen samenwerken, stimuleren kennisoverdracht en maken het aanbod breed bekend.
  • We ontwikkelen de bibliotheek als derde plek: een plek waar je verblijft als je niet thuis of op het werk bent. Waar je je thuis voelt en waar iedereen gratis welkom is.
  • We ondersteunen de Kamer van Heemkunde en het Jakob Smitsmuseum.
  • Het cultuurcentrum brengt een brede waaier van kunstvormen richting Mol. Daarnaast willen we een breed scala aan culturele en sociale evenementen organiseren. Bijvoorbeeld muziekfestivals, kunstmarkten en dorpsfeesten die bijdragen aan een levendige en gastvrije sfeer in Mol en de gemeenschapszin versterken.
  • Ruimte voor ondernemers

“We ondersteunen start-ups, lokale bedrijven en ondernemers met gerichte subsidies, belastingvoordelen en laagdrempelige adviesdiensten. Ondernemerschapsprogramma’s en netwerkevenementen moeten onze bedrijven helpen groeien en vernieuwen.”

  • We verbeteren bestaande bedrijventerreinen en breiden uit waar nodig en mogelijk.
  • Co-working ruimtes voor freelancers en kleine bedrijven moeten ervoor zorgen dat Mol een aantrekkelijke plaats wordt om te werken.
  • We bevorderen samenwerking tussen lokale bedrijven.
  • We werken samen met onderwijsinstellingen en onderzoekscentra in de regio. Zo stimuleren we de ontwikkeling van nieuwe technologieën en bedrijfsmodellen. We willen Mol positioneren als een centrum van ondernemerschap en innovatie. Bijvoorbeeld d.m.v. een handels- en innovatiebeurs.
  • We waarderen onze regionale onderzoeksinstellingen en kijken hoe zij een katalysator kunnen zijn voor start-ups en duurzame ondernemingen in Mol.
  • Sociale economie en maatwerk- en zorgbedrijven vormen een belangrijke peiler van het economisch leven in onze gemeente. Zij moeten hun bijdrage kunnen leveren in groenonderhoud in de gemeente en op maat geleverde diensten aan bedrijven in Mol en de regio. Er moet extra ingezet worden op maximale bereikbaarheid van de maatwerk- en zorgbedrijven, zowel te voet, met de fiets als via openbaar vervoer.
  • Een bloeiend handelscentrum

“De gemeente moet nog meer inzetten op en werken aan een kernversterkend beleid, waarin wonen, werken, diensten en handel optimaal met elkaar verweven zijn.”

  • We versterken de winkelgebieden en verfraaien/vernieuwen winkelstraten en winkelcentra in Mol. Dit omvat verbeteringen in de infrastructuur, zoals betere parkeermogelijkheden en aantrekkelijke openbare ruimten, om een prettige winkelervaring te bieden.
  • We ondersteunen lokale retailers door middel van subsidies en promotionele campagnes. We blijven markten en evenementen organiseren om de zichtbaarheid van lokale winkels te vergroten en winkelbezoeken te stimuleren.
  • We bevorderen een duurzaam winkelbeleid door lokale producten en duurzame winkelpraktijken te stimuleren. Dit versterkt niet alleen de lokale economie, maar draagt ook bij aan een groenere gemeenschap.
  • We versterken het binnenstedelijk winkelgebied en willen opnieuw dynamiek laten uitstralen door inbreiding in plaats van uitbreiding. De uitbreiding van winkelgebieden op invalswegen (Turnhoutsebaan, Molderdijk) moet beter omkaderd worden. Er moeten opnieuw duidelijke afspraken komen: wat kan en wat kan niet. Hierbij houden we rekening met de verkeerssituatie op deze invalswegen.
  • We geven het project “Start een winkel” opnieuw een kans.
  • We gaan voor een pro-actief leegstandsbeleid in het centrum (zie hierboven).
  • Het handelscentrum moet verkeersluw en winkelvriendelijk heringericht worden op een logische manier zonder de kermissen en markten in een verdomhoekje te duwen.
  • Een gemeente waar iedereen zich thuis voelt: samenleven in diversiteit

“Onbekend maakt onbemind.”

  • Bijna 1 op 4 Mollenaars heeft een niet-Belgische herkomst. We werken, samen met Agentschap Integratie en Inburgering, een lokaal diversiteitsbeleid uit.
  • We helpen nieuwkomers en etnisch-culturele minderheden om zich thuis te voelen in Mol.
  • We zetten in op intercultureel ontmoeten en verbinding. Zo creëren we vertrouwen tussen medeburgers en gaan we segregatie en wij-zij denken tegen.
  • We zetten in op cultuursensitieve zorg en dienstverlening. We ondersteunen gemeentelijke medewerkers hierbij.
  • We behouden de bestaande taal- en integratie-initiatieven en breiden uit waar mogelijk.
  • Dienstverlening op mensenmaat, ook in de gehuchten

“We weigeren 18 miljoen euro te investeren in een prestigieuze renovatie van het Getouw. We investeren liever in goede, persoonlijke dienstverlening.”

  • Naast meer investeringen in digitale dienstverlening, blijft het offline – alsook zonder afspraak – bereikbaar zijn van de eerstelijnsmedewerkers erg belangrijk. Dienstverlening blijft mensenwerk. Ook mensen die complexe vragen hebben of digitaal wat minder opgeleid zijn, moeten – binnen een aanvaardbare termijn – antwoorden krijgen op hun vragen aan een fysiek loket.
  • Reeds jaren stellen we vast dat onze gehuchten, wat dienstverlening betreft, aan hun lot overgelaten worden. We  blijven ijveren voor een dienstverlening ter plaatse en houden vast aan ons idee over een mobiel loket.
  • Het mobiel loket – een ambtenaar die wekelijks stek heeft in een ander gehucht – brengt een aanspreekpunt en de dienstverlening naar de mensen toe, op  fietsafstand van hun deur. Hier kunnen burgers terecht voor de aanvraag van een paspoort, subsidies, premies, cadeaubonnen, blauwe zakken, voor het inleveren of ophalen van formulieren, …
  • We zetten hiermee in op outreachende hulpverlening (we stappen zelf naar de burger) en buurtgerichte zorg.
  • Het lokaal dienstencentrum speelt een sleutelrol in het organiseren van buurtgerichte zorg. Via buurtgerichte zorg zetten we in op partnerschappen en samenwerking met informele zorg (mantelzorgers, buren, vrijwilligers in de zorg) en met formele zorg. Op die manier worden stappen gezet om te komen tot een zorgzame buurt waarin mensen hulp durven te vragen/ te geven aan elkaar (het kleine helpen).
  • We zorgen voor een laagdrempelig aanspreekpunt voor senioren op de site Ten Hove. We investeren in toegankelijke zorg en ontwikkelen langetermijnoplossingen wanneer thuiszorg niet meer volstaat. Daarnaast organiseren we een proactieve gemeentelijke dienstverlening met speciale aandacht voor kwetsbare senioren.
  • Voor gezinnen vormt het Huis van het Kind de laagdrempelige toegangspoort voor alle vragen over opvoeden. We ontwikkelen het Huis van het Kind als een plaats waar ouders kunnen spelen met hun kind en andere ouders kunnen ontmoeten. Met extra aandacht voor kwetsbare gezinnen.
  • Duurzaam toerisme in #MooiMol

“Mol heeft veel toeristische troeven en daar willen we optimaal gebruik van maken.”

  • We vergroten de bereikbaarheid van toeristische parken door te investeren in trein-, bus- en fietsontsluitingen.
  • We breiden de fiets- en wandelinfrastructuur uit en zorgen voor het onderhoud ervan. Op deze manier willen we duurzaam toerisme stimuleren en de aantrekkelijkheid van Mol als toeristische bestemming vergroten.
  • We werken maximaal samen met de toeristische sector en logieverstrekkers. We zorgen samen met hen voor een aantrekkelijk aanbod.
  •  Dit alles doen we zonder de bezorgdheden en het welzijn van de inwoners uit het oog te verliezen.
  • Buiten de gemeentegrenzen: internationale samenwerking

“Mol moet een voorbeeld blijven van internationale solidariteit, want de wereld stopt niet aan onze gemeentegrenzen.”

  • Mol kent een rijke traditie van verenigingen die werken in andere landen. Hier zijn we trots op.
  • We ondersteunen onze partners in de twee stedenbanden, Kara Kara en Santo Tomas.
  • We versterken onze noordwerking. Het Wereldhuis en de Wereldwinkel blijven het fysieke middelpunt van deze solidariteit, waar we inzetten op eerlijke handel en wereldburgerschap.
  • Samen met o.m. de mondiale raad zetten we onze schouders onder de duurzaamheidsdoelstellingen (SDG’s).
  • Een gemeente waar veiligheid prioritair is

“We werken preventief en curatief. We investeren in preventie en sociale controle door o.a. het inzetten van straathoekwerkers. Tegen crimineel gedrag en feiten treden we hard op.”

  • De wijkagent is het aanspreekpunt voor de buurt. We herwaarderen zijn/haar rol en zorgen voor meer bekendheid.
  • We investeren in politiemensen op straat, zowel in het centrum als in de gehuchten.
  • We zorgen voor een betere bereikbaarheid van de politiediensten zodat mensen snel en efficiënt worden geholpen.
  • We pakken zwerfvuil aan.
  • We staan voor een cultuur van positieve samenwerking
  • We honoreren het gemeentepersoneel en de expertise die binnen de gemeentelijke diensten aanwezig is. We betrekken hen actief bij de besluitvorming.
  • We zorgen voor een goede samenwerking tussen politiek, de diensten en de stakeholders.
  • We zorgen voor gefundeerde dossiers op de gemeenteraad en betrekken zowel oppositie als meerderheid vroeg in het proces.
  • Adviesraden worden gewaardeerd en tijdig betrokken bij projecten.
  • We betrekken kinderen en jongeren actief bij het beleid via de kinderraad en jeugdraad. We organiseren participatieavonden rond jeugdbeleid. Ook senioren worden als gelijkwaardige partners betrokken bij het uitbouwen van een inclusief ouderenbeleid.